کد مطلب:210678 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

مولودات جو و سطح
بسمه تعالی

الم تر ان الله انزل من السماء ماءا فاخرجنا به ثمرات مختلفا الوانها و من الجبال جدد بیض و حمر مختلف الوانها و غرابیب سود و من الناس و الانعام مختلف الوانه كذلك انما یخشی الله من عباده العلماء ان الله عزیز غفور

آیه ی 26 سوره فاطر

آیا نمی بینی خداوند از آسمان باران فروریخته و بدان آب حیات بخش درختان میوه دار گوناگون و فواكه رنگارنگ مانند انجیر و انگور و انار و غیره آفریده است و از كوه ها و راه های مختلف و الوان و الحان و اصوات و امواج آدمیان و حیوانات مختلف و جنبنده و نموكننده را خلق كرده و پدیدار فرمود تا هر كس بداند خشوع نماید و تسلیم امر حق گردد و به هر مقدار دانش و بینش كه به دست آورده تحمید و تقدیس ذات پروردگار نماید



[ صفحه 104]



در قرآن هفتصد و پنجاه آیه درباره علوم فلكی و جوی است كه جز خردمندان متعمق و متفكر نمی فهمند و جز به درس و تفكر تعقل نمی شود و لذا در پایان تذكر این نشانه های قدرت همه جا مورد خطاب عقلا و خردمندان هستند كه بر حسب استعداد و طاقت خود درك حقایق می نمایند.

قرآن عقلا را دعوت به تفكر و راهنمائی به علوم نموده ولی آنها را در رأی و آزادی گذاشته مثلا قرنها بشر آفتاب را دوربین می شناختند و پس از آن زمین را به دور خورشید در حركت می دانستند و هر دو رأی آزاد بشر بود قرن ها خورشید را دور مركز زمین در گردش شناخته بودند ولی قرآن می فرماید حركت زمین دور خورشید در خلال منظومه شمسی است و سرعت در ثانیه صد قدم تا 120 متر می باشد.

قرن ها طبقات حكماء و هیویین هر دسته به سبك و روش و نحو خاصی هیئت عالم را شناخته بودند و یقین داشتند علم آنها قطعی است ولی چون وسایل بهتر و بیشتر در دست آمد فرضیه های سابق متروك و موقوف گردید و نظریه های جدید جای آن را گرفت.

مادر دروس امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام می بینیم در اعلامیه اختصاصی خود كه فرمود (سلونی قبل ان تفقدونی) تصریح و تأكید می كند كه از من از راه های آسمانی بپرسید و از آفرینش افلاك و آفتاب و ماه و عرش و كرسی سؤال كنید.

یكی از حضار عرض می كند یا امیرالمؤمنین چرا شما از زندگی مادی درس نمی دهید فرمود برای آنكه شما خودتان به مقتضای زندگی مادی خودتان مادیات را درك خواهید كرد ولی غیر از علی علیه السلام كسی نیست كه از علوم آسمانی و هیئت عالم و طرق آسمان ها و گردش و حركات موزون و منظم عنصری آنها برای شما بگوید لذا من اعلام می كنم هر چه بخواهید از علی بپرسید قبل از آنكه مرا نبیند.

این حقیقت مسلم و ثابت در طول 14 قرن نشان می دهد كه در علوم هیئت و افلاك و نجوم و عالم علوی هیچ ملت و مذهب هیچ قوم و گروهی بهتر از اسلام این علم را نمی دانستند مضافا به آنكه در آن روزی نمی دانستند كه هیچ وسیله ای هم نبوده و (امام باب مدینه علم) بدون هیچ وسیله نقشه عالم وجود را زیر نظر داشت و مانند یك مهندس تمام جزئیات آفرینش را بیان فرموده و آنچه را كه مردم عصر علوی درك نمی كردند و امام می گفت سر چاه ها و یا گودال های شن های



[ صفحه 105]



بیابان و برای تحكیم مبانی توحید و رابطه علیت و معلولیت از نظر عدم سنخیت بیان فرموده است.

و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام آن بیانات را كه عالیترین مبانی علمی در هیئت عالم و علوم افلاك بوده در مدرسه جعفری تدریس و تصریح و تشریح فرموده و امروز هم كه سلاح و جهاز دیدن دورترین ستارگان مهیا شده است بیش از آنچه امام جعفر صادق علیه السلام فرموده درك نكرده اند و غرض اصلی ما هم از نگارش این سطور همین است كه ائمه دین به علم وحی و الهام بدون تسلیح و تجهیز، آخرین نقطه نامتناهی عالم را می دیدند و به خردمندان آموختند.